Arne Sørvig er daglig leder Stiftelsen Norsk Gastronomi.

Foto

Christina Neumann/Norges sjømatråd

Norge - fra matversting til måltidsdestinasjon

Publisert: 23. mars 2023 kl 12.31
Oppdatert: 14. april 2023 kl 08.51

Av Arne Sørvig, daglig leder Stiftelsen Norsk Gastronomi

­For ikke så lenge siden ble Norge kåret til verdens verste matnasjon av Tastatlas. Det var en skjev og litt rar undersøkelse, men den skapte overskrifter. Overskrifter vi ikke trenger, og som de fleste av oss opplever at treffer virkeligheten dårlig. For, som matnasjon har vi virkelig gjort flere syvmilssteg siden 80-tallets ganske triste skue, da kun en liten håndfull restauranter i landet maktet å servere noe som kunne måle seg i en internasjonal skala.

 Hva skal være motoren i Matnasjonen Norge? (nationen.no)

Landets matmiljø har for lengst tatt grep og satset, noe som endelig er fulgt opp i Regjeringens reiselivsstrategi, i form av ny satsning på måltidsopplevelser og måltidsturisme. Serveringsnæringens omsetning doblet seg fra 2010 til 2019 og forventes å øke med 50 prosent igjen frem mot 2030, til 75 milliarder kroner (Menon, 2019 – for NHO Reiseliv). Det er et stort antall måltider, som hver for seg skaper verdi langs mange dimensjoner, både for økonomi, stolthet, kultur, helse og det sosiale.

 Det norske måltidet som eksportvare (nationen.no)

Norges vei til å bli en anerkjent matnasjon

Men hvem bestemmer hva slags matnasjon Norge blir? Svaret er enkelt. Det er de som lager og serverer maten hver dag som har det endelige ordet, og de gjør selvsagt det markedet etterspør. Så hva etterspør markedet? I økende grad matopplevelser som forsterker opplevelsen og følelser for det stedet en besøker. Da kan ikke slike som Tasteatlas gis for stor definisjonsmakt ute blant verdens foodies og matinteresserte. Det gjør markedsføringen til en viktig faktor for verdiskapning.

Saken fortsetter under annonsen

Kommunikasjon bygger forventning, som skaper reiselyst, og forhåpentlig reising og opplevelse. De som lager maten står selvsagt for produktets kvalitet, men måltidsopplevelsene skapes sammen med gjestene innen den kontekst den serveres. Forventer gjester verdens verste mat, så ligger selvsagt listen lavt og er enkel å overgå. Men vi kan da ikke være fornøyd med at landets gjester forventer noe annet enn høy standard og gode opplevelser, og at de som kommer forventer å betale for nettopp det. Forventningene skapes gjennom kommunikasjon, både fra en generisk markedsfører som Innovasjon Norge, fra media, og fra word of mouth, især via sosiale medier. Det gjør storytelling, og en så personlig digital markedsføring som mulig, viktig. Vi lærte mye fra Cambridge Analytica skandalene. Tar vi bort ondskapen i det, står vi tilbake med kraftfulle kommunikasjonsverktøy. Her er vi privilegerte i Norge, som over tid har bygget et eget moderne kommunikasjonssystem gjennom Innovasjon Norge, på en måte selv våre nordiske naboer misunner oss.

I tillegg til utvikle fremragende kokker, gode restauranter og velsmakende måltider, er slike system en styrke for oss på veien videre i å skape en posisjon for norsk måltidsturisme internasjonalt. For gastronomien lever intenst i sosiale medier. Her posisjonerer vi oss, skaper gode forventninger og inspirerer til å besøke landet, både byer og på landet.

Reiselivsstrategien peker på måltidsopplevelser som satsning. I Stiftelsen Norsk Gastronomi  omfavner vi en slik tverrgående satsning, for vi vet at spennende og god mat løfter verdien på destinasjoner og lokalsamfunn. Vi er mange i landet som jobber for slike mål, både på elitenivå og mer folkelige nivå. God mat er god mat, og historiefortelling som forankrer mat til geografi, historie og kompetanse, øker dens interesse og verdi. 

Skal vi gjøre nye syvmilssteg på kortere tid enn ti-års-intervaller, forutsettes strategisk satsning på både mat, måltidsopplevelser og måltidsturisme, at vi har nok gode kokker i landet, i kombinasjon med en enda mer presis forventning og sterk etterspørsel etter både unike og mer dagligdagse måltid. For matnasjonen Norge eksisterer allerede til gangs i mangfoldet, på tvers av bransjer og sektorer. På tallerkenen og på gaffelen, hver eneste dag, millioner av ganger.

Det er nå svært lenge siden Norge var en matversting. Hvorfor ikke ha som mål å være i topplisten blant verdens måltidsdestinasjoner?