Selv prøveprosjektet nå er avsluttet, utelukker ikke McDonald’s at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.

Stemmestyrt KI rotet til bestillinger for McDonald’s

McDonald’s avslutter et prøveprosjekt i USA der kunstig intelligens (KI) tok imot ordre i drive-thru-restauranter. Kunder har meldt om flere rare misforståelser.

Publisert

Prøveprosjektet ved over hundre av kjedens utsalgssteder var et samarbeid med IBM. Selv om det nå er avsluttet, utelukker ikke McDonald’s at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.

Kilder med kjennskap til teknologien sier til CNBC, at stemmegjenkjenningen blant annet slet med å forstå ulike dialekter og aksenter, noe som bidro til å gjøre KI-løsningen mindre presis.

McDonald’s ønsker ikke å kommentere presisjonsnivået, men kunder har delt historier om til dels bisarre feil og misforståelser. En video på Tiktok fra i fjor viser tilsynelatende at KI-assistenten fortsetter å legge til ordre etter ordre etter ordre med kyllingnuggets, mens kunden ler og forsøker å få systemet til å holde opp. Andre har fortalt om andre tabber, som is levert med ketsjup og smør eller ordre som er fanget opp fra andre biler i nærheten.

Powered by Labrador CMS