Annonse

Synspunkt

Kulturopprør mot nedstengning

I Belgia nekter kinoer å stenge, og en domstol har slått fast at regjeringens beslutning om å stenge teatrene er ulovlig. I Norge er støtteordningene så gode at vi godtar hva som helst, skriver redaktør Magne Lerø.

Synspunkt

«Derfor har jeg aldri vært mer stolt av norsk reiseliv enn nå»

Delvis nedstengning – for å slippe kritikk i etterkant

LederMer turbulens for Flyr

Flyr strutter av kompetanse og kundeservice. På papiret viser strategi og posisjonering suksess. Likevel kan det ende med krasjlanding før vårsola får varmet opp en nedfrosset bransje.

For reisebransjen er krisen ikke over

LederRivalene i luftkrigen

Mens Norwegian ser ut til å bevege seg inn i et lykkeland, må SAS-ledelsen vinne en intern krig for å holde seg på vingene.

Gjenåpningstiltakene som skal styrke reiselivet i Norge

Ny, norsk turistattraksjon i verdensklasse

Det nye Munchmuseet er endelig åpnet, dermed har Oslo og Norge fått en ny turistattraksjon i verdensklasse.

Synspunkt

SAS og Norwegians kappløp mot bunnen

SAS og Norwegians organisatoriske grep og dårligere vilkår for de ansatte bidrar til et kappløp mot kostnadsbunnen, skriver NHH-professorene Tor W. Andreassen, Seidali Kurtmollaiev og Line Lervik-Olsen.

Synspunkt

Ap forsvarer for høye pilotlønninger

Ap bør ikke blande seg inn i hvordan SAS organiserer seg for å overleve. Sverre Myrli (Ap) tar feil. Det er motsatt av det han tror. Lavere lønninger er en betingelse for tilgang på mer statlig kapital, skriver Magne Lerø.

Synspunkt

Klimakalkulasjon med mange ukjente faktorer

Mye tyder på at Norge ikke lenger kommer til å bruke offentlige markedsføringskroner for å kapre turister som har et lavt forbruk per kilo CO2-utslipp, skriver Hans Kristiansen.

Synspunkt

Pakkereiseloven og reisegarantiordningen må endres

Reisegarantiordningen må innrettes på en måte som i mindre grad binder opp likviditet, som gir bedre forutsigbarhet og setter virksomhetene i en mindre sårbar posisjon, skriver Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

Synspunkt

Privat risikokapital, bedre enn statlig

For at vi skal ha sunn konkurranse i luftfarten, er det viktig at nye selskaper får mulighet til å konkurrere på like vilkår som de etablerte, skriver Hans Kristiansen.

Synspunkt

Reiselivet bidrar til å løse store utfordringer

Store deler av reiselivet merker fortsatt korona, men som samfunn står vi også overfor en rekke store utfordringer, som vil prege den politiske agendaen fremover. Reiselivet er en del av løsningen, skriver Mona Saab i NHO Reiseliv.

Leder

La kultur og reiseliv bli satt fri

Å fortsette med en-meterregel og antallsbegrensinger etter 1. oktober vil være et overgrep på kultur og reiselivsnæringen. I dag må Bent Høie vise politisk mot i møte med helseangsten.

Synspunkt

SynspunktHvor blir det av valgløftene til reiselivet?

Siden mai har vi hørt lite om hva regjeringen planlegger å gjøre med de konkrete forslagene, med et par unntak, skriver Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

Leder

LederDe store tapenes bransje

Det pågår en kamp på liv og død i flybransjen. Taperen Norwegian kan bli vinneren - blant annet ved å få Flyr til å gå inn for landing mens SAS herjes av finansiell turbulens.

Synspunkt

SynspunktRekruttering til reiselivet er vår viktigste oppgave fremover

Nå må vi som jobber i bransjen jobbe hardt for å skape troen på en ny og tryggere fremtid for arbeidsplassene hos oss, skriver Mona J. Saab.

Leder

Uforutsigbare, tilfeldige og forvirrende regler

På verdensbasis gikk nesten én av fem arbeidsplasser relatert til turisme tapt i 2020, skriver Hans Kristiansen.

Synspunkt

SynspunktReiselivet trenger et eget departement!

På bransjenettstedet Reiseliv1 ønsker FrPs leder Sylvi Listhaug og reiselivsaktøren Atle Hovi ved Beitostølen Resort, at det politiske ansvaret for reiselivet skal flyttes fra dagens Nærings- og Fiskeridepartement til Landbruks- og Matdepartementet. Jeg mener dette er feil retning, skriver Stephen Meinich-Bache i Classic Norway Hotels.

Leder

LederForståelige og forkastelige bonuser

Politikerne kritiserer selvsagt bonusene til ledelsen i Norwegian, men styret var ikke helt på jordet når de ville gi ledere en ekstra påskjønnelse for at de skulle stå ved roret i stormen.

Vi trenger folk på jobb

Norsk reiseliv er helt avhengige av en god sommer for å starte gjenreisningen etter korona. Da må vi få tilgang på ansatte og gjester så raskt som mulig.

Coronasommeren 2021 og tiden etterpå

Det er med blandede følelser vi nå nærmer oss juli. Gleden over å komme i gang med aktivitet er stor, men samtidig er savnet etter de mange internasjonale gjestene betydelig.

Bedrifter som har livets rett under normale forhold, må gis muligheter for å overleve

De siste 15 månedene har vært som en berg- og dalbane, mellom optimisme og pessimisme, når det gjelder utviklingen av pandemien. På forsommeren var de fleste optimister, men så kom det plutselig tilbakeslag som gjorde at Trondheim, Kristiansand og noen andre kommuner, måtte stenge ned på nytt, med arrangementsforbud og full skjenkestopp.

Leder

LederPopulismens pris på Norwegian

Iselin Nybø vil være med på vinnerlaget sammen med ledelsen og de nye aksjonærene, mens hun plasserer Trygve Slagsvold Vedum på det pengesløsende taperlaget.

Ikke alle berges av sommeren

Krisen er ikke over – det kan ikke støtteordningene være heller

Vaksinepass kan berge sommersesongen

Leder

LederKjos som bjellesau

Det er ikke måte på interesse for å investere i flyaksjer i særdeles usikre tider. Aksjonærene later til å tro at norsk luftfart går mot en ny gullalder.

Stengt på ubestemt tid

Reisebransjen vil komme sterkt tilbake

Starten på 2021 ble ikke noe bedre enn avslutningen av fjoråret, med nye nedstengninger, skjenkestopp og andre begrensninger i folks liv. Det har vært svært liten aktivitet i reiselivsbransjen i første kvartal, så langt, men mange har store forhåpninger til 2. og 3.kvartal.

Annonse
Annonse
Annonse