Synspunkt

I fjor fikk SAS-eierne, Sverige og Danmark, avslag på en forespørsel til Norge om å gå inn med friske penger i selskapet. Nå trenger SAS penger igjen, skriver Hans Kristiansen.

Privat risikokapital, bedre enn statlig

For at vi skal ha sunn konkurranse i luftfarten, er det viktig at nye selskaper får mulighet til å konkurrere på like vilkår som de etablerte, skriver Hans Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert

Hans Kristiansen er redakør i Reiseliv1.

SYNSPUNKT. Under valgkampen tok Arbeiderpartiets samferdelspolitiske talsperson, Sverre Myrli, til orde for at Norge burde vurdere å kjøpe seg inn i SAS igjen. Den norske stat solgte sine aksjer i SAS i 2018. I fjor fikk SAS-eierne, Sverige og Danmark, avslag på en forespørsel til Norge om å gå inn med friske penger i selskapet. Nå trenger SAS penger igjen.

SAS er av mye større betydning for Danmark og Sverige enn for Norge. Københavns Lufthavn, der SAS er største flyselskap, er Danmarks største arbeidsplass. Stockholm har SAS-hovedkvarteret og selskapets nest viktigste base, Arlanda, med et stort antall arbeidsplasser og store økonomiske ringvirkninger. Norge på sin side har tradisjonelt levert de fleste passasjerene.

For at vi skal ha sunn konkurranse i luftfarten, er det viktig at nye selskaper får mulighet til å konkurrere på like vilkår som de etablerte. Under normale forhold greier luftfarten seg utmerket på egen hånd. Selv i den vanskelige tiden vi har vært igjennom nå, har mange private vært villige til å gå inn med kapital i nye, eller rekonstruerte flyselskaper. Det må de gjerne fortsette med. Det er ingen mening i å risikere fellesskapets midler i en av verdens mest konkurranseutsatte bransjer.

Powered by Labrador CMS