Foto

Mona J. Saab, president i NHO Reiseliv.

Bruk reiselivet denne høsten

Publisert: 26. september 2022 kl 10.38
Oppdatert: 26. september 2022 kl 10.48

Mona J. Saab, president NHO Reiseliv

­I en fersk befolkningsundersøkelse NHO Reiseliv har gjort, svarer 47 prosent at de skal på en eller flere reiser i løpet av høsten. Det er vi veldig glad for. Likevel ser vi en nedgang sammenlignet med 2019, hvor hele 67 prosent planla en feriereise i løpet av høsten.

Nå er ikke denne nedgangen spesielt overraskende i en tid med renteøkning, høye strømpriser og dyrere mat, men det er derfor ekstra gledelig at det fortsatt er så mange som planlegger å bruke norsk reiseliv denne høsten. For nå er nemlig hvert eneste besøk ekstra viktig. For selv om mange av de som skal reise også ønsker å forlenge sommeren ved å reise sørover, er det stadig flere som skal på norsk storbyferie. 17 prosent av de som skal ha en eller flere ferieturer i Norge, planlegger storbyferie, det er en øking fra 11 prosent i 2019.

For norske storbyer har de senere årene utviklet seg i svært positiv retning. 23 prosent sier at de vil ha kulturopplevelser i høst, og dette er en økning på ti prosent sammenlignet med 2019. Da er for eksempel hovedstaden perfekt å besøke. Oslo er blitt en fantastisk kulturby med masse konserter, teaterforestillinger og festivaler, men det som har løftet byen på kulturfronten er naturligvis et flunkende nytt Munchmuseum og Nasjonalmuseum. Dette er to gode grunner til å besøke hovedstaden.

7 prosent skal besøke fornøyelsespark. Dette er langt flere enn i 2019, da bare én prosent skulle besøke fornøyelsespark. Her har vi fått et godt og variert tilbud, og mange av fornøyelsesparkene våre holder åpent utover høsten. Det er blant annet "skumle dager" i Dyreparken i Kristiansand med mysterier både for store og små, i Tusenfryd er det etablert en egen monstersone for de som vil delta på litt skumle aktiviteter opp mot Halloween.

Trondheim er i år europeisk gastronimihovedstad og har et imponerende antall svært gode restauranter som er verdt et besøk. 12 prosent av de som skal ut å reise i høst svarer at de ønsker mat- og vinopplevelser. Og dette er noe det satses på i reiselivet over hele landet. Alle de store byene våre kan by på restauranter med stjerne eller benevnelse i Michelinguiden.

Friluftsaktiviteter er som alltid populært på høsten, og 29 prosent skal bruke tid på dette i høst. I tillegg vil vi slappe av og nyte. 7 prosent vil ha opplevelser knyttet til spa, helse og velvære, en god økning fra 2019 da tre prosent svarte det samme.

Annonse

Som vanlig skal rundt halvparten av oss benytte høsten til å besøke venner og familie når vi er på reise i Norge. Det som er positivt er at slike besøk også ofte genererer besøk til det lokale reiselivet, enten man skal røre på seg, nyte en god spabehandling, se en forestilling, sightseeing eller ut å spise på den lokale restauranten.

Og i år er altså dette ekstra viktig. Reiselivet opplever på lik linje med private husholdninger store kostnadsøkninger denne høsten. Både råvarepriser på mat og strømkostnader blir utfordrende. Mange reiselivsbedrifter svarte i NHO Reiseliv sin medlemsundersøkelse i august at de må redusere åpningstider og ikke vil kunne ansette flere, som følge av det økte kostnadsbildet. Mange opplever sviktende belegg, og må snu hver stein for å overleve frem til julebordsesongen, som heldigvis har gode bookingtall. Nå er situasjonen slik at det må lønne seg å holde åpent. Vi husker alle hvor trist det var å gå forbi mørklagte kafeer, utesteder og restauranter under nedstengingen under pandemien. Vi må ikke komme dit igjen. Derfor er jeg glad for å se at så mange planlegger å ta i bruk både restauranter, spa og velvære, fornøyelsesparker og camping i høst. At så mange skal bidra til at det lønner seg å holde åpent, og bidra til at det fortsatt er lys i vinduene og møtesteder å samles - Bruk reiselivet denne høsten.

 

Ledige stillinger – reiseliv