Synspunkt
Reisemålsutvalgets nasjonale turistskatt skytes ned
En av sommerens store debatter i bransjen har vært Reisemålsutvalgets forslag om å innføre en nasjonal turistskatt, eller besøksbidrag, alt etter om du er motstander eller tilhenger av forslaget. Vi har fått tilbakemeldinger fra partiene på Stortinget om deres syn på turistskatt/besøksbidrag.
Det er så godt som tverrpolitisk enighet om at Reisemålsutvalgets forslag om å innkreve en avgift ved innreise eller utreise, ikke har noe for seg. De fleste partiene vil at det skal være opp til den enkelte kommune å avgjøre om dette er noe for dem og at pengene som kreves inn skal brukes lokalt, på fellesgodefinansiering, som kommer turistene tilgode.
Det kom inn over 100 høringsuttalelser til Reisemålsutvalgets innstilling fra reisebransjen, kommuner og andre berørte. Meningene varierer naturligvis, men det er sterke innvendinger mot mange av utvalgets forslag. Mange ser ikke behovet for å legge enda flere utgifter på de som besøker oss. Hvis kommunene trenger å foreta ekstra investeringer for å finansiere fellesgoder, som veier, parkeringsplasser og toaletter, burde det ikke være noe problem med dagens tilgjengelige teknologi å ta brukerbetaling.
Mange er positive til at de formene for turisme som forurenser mest, men gir minst i kassen, bør bidra mer. Dette kan også ordnes med dagens tilgjengelige teknologi, på lokalt nivå. Det påpekes også i høringsuttalelsene at Reisemålsutvalget ikke tar inn over seg at norsk reiseliv allerede har godt etablerte strukturer. De vil innføre et nytt forvaltningsnivå, en Reisemålsledelse, noe som vil føre til mer byråkrati, uten å medføre opplagte fordeler.
Alle globale trender styrker nå Norge som reiselivsdestinasjon. Stadig flere ønsker å feriere på trygge destinasjoner med et temperert klima. Naturligvis må turistproduktet, i form av overnatting, servering, transport og annen infrastruktur også være på topp. Også der stiller Norge sterkt. Men for å lykkes må vi ta de riktige valgene. Norge er fortsatt et kostbart land å feriere i, ingen er tjent med at vi gjør det enda dyrere.
Nylige artikler
Air Baltic gjenopptar nedlagt rute til Norge
Geilo og Beitostølen på britisk topp 10-liste over rimelige skidestinasjoner
Nå starter julerushet på norske flyplasser
Sommerturistene anbefaler Norge
Thailand på topp som eksotisk reisemål i vinter
Mest leste artikler
Historisk gjenåpning: Nils Flatmark leder Savoy 1918s kjøkken
Opplev Hobo Oslo: Et unikt lifestyle-hotell i hjertet av byen
RevPAR-utvikling for Oslo-hotellene: En analyse av november 2025
Hvordan Norge kan bli et bærekraftig reisemål året rundt
Bordeaux-viner: En Primeur-salg i krise og fremtidens utfordringer