Full opphenting i internasjonal reiseaktivitet
Etter å ha falt med 75 prosent i 2020 på grunn av pandemien, er internasjonal reiseaktivitet på vei mot full opphenting innen utgangen av 2024.
Innenlandsreiser forventes å vokse med 3 prosent årlig og nå 19 milliarder gjestedøgn per år innen 2030. Over samme tidsrom taler alt for at internasjonale reiser vil øke til 9 milliarder gjestedøgn, ifølge en fersk rapport fra konsulentselskapet McKinsey.
Verdens ti største destinasjonsland: USA, Spania, Kina, Frankrike, Saudi-Arabia, Tyrkia, Italia, Thailand, Japan og India mottar for tiden 45 prosent av alt globalt reiseforbruk, inkludert innenlandsreiser.
USA, Tyskland, Storbritannia, Kina og Frankrike er fortsatt de fem største landene for utgående turisme. Innbyggerne i disse landene sto samlet for 38 prosent av internasjonale reiseutgifter i 2023 og forventes å forbli de fem største kildemarkedene til 2030.
Nordamerikanernes reiseutgifter anslås å holde seg stabilt på omtrent 3 prosent årlig vekst. McKinsey-undersøkelser tyder på at amerikanske forbrukere rangerer internasjonale og innenlandske reiser som deres høyest prioriterte forbruksområde. I stedet for å kansellere turene, tilpasser disse forbrukerne adferden ved å reise i lavsesonger, eller bestille reiser lenger tid på forhånd.
Reiseforbruket til europeerne er litt mer oppmuntrende, med omtrent 5 prosent anslått årlig vekst. Den anslåtte årlige veksten på 12 prosent i kinesiske reisendes utgifter, innebærer betydelige økninger i forbruket på reiser over hele Nordøst-Asia.
Sammenlignet med vesteuropeiske reisende, som gjennomsnittlig har $159 per natt i totale reiseutgifter, bruker sydasiater 20 prosent mindre, østeuropeere bruker 40 prosent mindre, og sydøst-asiater bruker 55 prosent mindre.
Kinas innenlandske reisemarked forventes å vokse 12 prosent årlig og passere USAs, for dermed å bli verdens største innen 2030. Hotellutbyggingen gjenspeiler denne forventningen: 30 prosent av global hotell-konstruksjonspipeline er for tiden konsentrert i Kina. Det bygges spesielt mange luksushoteller, mer enn dobbelt så mange luksushoteller er under bygging i Kina som i USA. Bare 3 prosent av dagens asiatiske hotellkonstruksjonspipeline henvender seg til økonomireisende, noe som antyder et potensielt tilbudsgap i hoteller som appellerer til turister med begrenset budsjett.