Julebordsesongen er godt i gang!
Det er noe magisk med julebordet. En kveld der man setter seg ned med kollegaene utenfor kontorets vegger, legger fra seg jobbmas og e-poster, og bare nyter god mat, latter og godt selskap.
Selv i år, med en strammere økonomi, er nordmenn klare for å prioritere den gode gamle julebordstradisjonen. Dette er gode nyheter for reiselivsnæringen, da denne tiden betyr mye for bransjen, både økonomisk og sosialt.
Over seks av ti medlemsbedrifter i NHO Reiseliv melder at de har uendret eller bedre booking for julebordsesongen enn de hadde i fjor. Og blant dem som virkelig kan glede seg over godt besøk, finner vi bedrifter i områder som Finnmark, Møre og Romsdal, Rogaland og Agder. Her rapporterer over 70 prosent at nordmenn stiller opp til julebord som aldri før.
Selv om mange områder opplever god pågang, ser vi at det varierer avhengig av region. I distrikter, som Innlandet og Østfold, rapportere flere bedrifter en nedgang i antall julebordbookinger. For eksempel opplever 56 prosent av medlemsbedriftene i Østfold lavere bookinger enn i fjor. Dette kan skyldes flere faktorer, fra lengre avstander og lokale prioriteringer til økonomiske hensyn, samt en tendens til å booke senere. At regioner som Finnmark, Møre og Romsdal, Rogaland og Agder har sterkere bookingtall, kan henge sammen med at tilbudene treffer godt på lokale behov og ønsker.
Julebord er ikke bare en viktig arena for å styrke samholdet på jobben, der kollegaer kan bygge relasjoner utenom vanlige rutiner, men det gir også et løft til reiselivet. Arbeidsgivere bør se verdien av å arrangere slike sosiale møteplasser, da dette skaper mening, glede og et positivt arbeidsmiljø.
En bransje med optimisme – og litt bekymring
Flere enn åtte av ti medlemsbedrifter i NHO Reiseliv sier at de er fornøyde med nåværende markedssituasjon. Steder som Nordland og Troms skiller seg ut med ekstra mange fornøyde medlemsbedrifter. Kanskje er det naturens magi som trekker folk nordover? Samtidig melder 18 prosent av bedriftene at de ser markedssituasjonen som dårlig. Dette er en økning fra oktober, men likevel det laveste tallet for en november på mange år.
Servering og uteliv rapporterer om en større andel som beskriver markedssituasjonen som dårlig, mens overnatting generelt vurderer situasjonen som god. Selv om de fleste forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste månedene, er det noen som er litt ekstra optimistiske. Blant opplevelsesbedriftene er det hele 35 prosent som forventer en bedring i situasjon det neste halvåret. Opplevelser, ser det ut til, er noe nordmenn virkelig ønsker å bruke penger på.
Dette samsvarer med en ny rapport fra Menon Economics, bestilt av NHO Reiseliv, som viser at verdiskapningen i opplevelsesturisme har mer enn doblet seg de siste ti årene, fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022. Veksten er drevet av økt interesse for utendørsaktiviteter som nordlyssafari, kajakkpadling, skianlegg og klatreparker. Bransjen er viktig for norsk økonomi og har skapt 101.000 arbeidsplasser i hele landet.
Juleferiens gleder
Når det gjelder juleferien så melder syv av ti reiselivsbedrifter om gode bookinger, med 70 prosent som rapporterer om bookingnivåer som enten er bedre enn, eller uendret fra fjoråret. Troms, Finnmark og Nordland skiller seg ut med en strøm av besøkende som ønsker å oppleve nordlysets dans, snødekte fjelltopper og koselige hoteller som byr på varme og velvære. Tenk deg en varm kakao etter en dag med snøscooterkjøring eller en middag med lokale delikatesser. I kontrast til den økte interessen i nord, rapporteres det om lavere bookinger i Trøndelag og Vestfold sammenlignet med tidligere år. Dette kan reflektere regionale forskjeller i etterspørselen, men også en trend der flere kanskje velger å tilbringe juleferien i de mer populære vinterdestinasjonene lenger nord.
Julebord eller juleferie – uansett anledning, står reiselivet klart til å tilby uforglemmelige opplevelser. Hver gjest og hver opplevelse teller, og ofte er det den unike lokalkunnskapen og de små, spesielle øyeblikkene som gjør høytiden minnerik. NHO Reiseliv heier på alle reiselivsbedrifter i sesongen og håper den bringer både glede og nye muligheter. Lykke til!