Restaurant

Unik smakstilsetning fyller 150 år

Publisert Sist oppdatert
Tabasco, et kjent varemerke over så godt som hele verden, kan iår feire 150 års jubileum. Tabasco-sausen er flittig benyttet av kokker og bartendere, og er en uunnværlig ingrediens i serveringsbransjen. Tabasco er etterhvert mer enn den originale, lille røde flasken, idag finnes et titall forskjellige utgaver, fra mild til ekstra sterk, og fra søt til røkt smak. Alle er utviklet av TABASCO på Avery Island i Louisiana.I 1868 høstet sin første Tabasco pepperavling, som han benyttet til å lage en pikant saus. Han laget i utgangspunktet sausen for eget bruk, han ville at maten han spiste skulle smake bedre. Edmund var glad i østers og fant fort ut at Tabasco passet glimrende som en smakstilsetning.I anledning 150 års jubileet reiser og hans kolleger fra Tabasco-ledelsen, verden rundt for å feire suksessen Edmund McIlhenny la grunnlaget for.- Tabasco selges i over 195 land og territorier, dermed dekker vi nesten hele verden. Tabasco vil jeg si er i en kategori for seg selv, det finnes andre "hot" sauser, men ingen har en slik posisjon som Tabasco. Noe av det som gjør Tabasco unik er at vi fatlagrer massen i tre år, før vi tapper den på flaske og gjør den klar for markedet. Hele prosessen fra frø til saus tar omkring fem år, det er ingen andre produsenter som gjør noe lignende. Jeg vet ikke om min tipp-tippoldefar, Edmund McIlhenny, drømte om hvordan hans innsats ville gi opphav til en helt ny matkategori, men et hundre og femti år senere er jeg sikker på at han ville være glad for å ha bragt så mange gode smaker til så mange mennesker over hele verden, sier John E. Simmons.- I drinker brukes Tabasco bl.a. i Bloody Mary, den grønne varianten brukes mye i Marguerita. Viktigste matretter der Tabasco brukes er pizza. Pizza er utrolig viktig for Tabasco-salget, japanerne spiser ikke pizza uten litt Tabasco på toppen, men siden vi er utbredt over hele verden, brukes Tabasco i alle mulige lokale matretter også, sier Simmons. Vi eksporterer rundt halvparten av produksjonen, viktigste eksportland er Japan. Vest-Europa er viktig, ikke minst Tyskland og Storbritannia. Norge er også et veldig sterkt marked for Tabasco, i forhold til folketallet. I USA selger vi 60 prosent til restaurantmarkedet, i Norge er det omtrent 50/50 til serveringssteder og private husholdninger, sier John E. Simmons.Bilde: McIlhenny CompanyEdmund McIlhennyJohn E. SimmonsJohn E. Simmons (t.v.) er senior landbruksansvarlig for McIlhenny Company og etterkommer av gründeren, her med Mats Johansson, corporate chef i Haugen-Gruppen, som er mangeårig importør av Tabasco til Norge.Les hele artikkelen i HRR nr.5
Powered by Labrador CMS