White label-operatører vil åpne norge for store, internasjonale hotellkjeder

Publisert: 19. desember 2017 kl 10.48
Oppdatert: 19. desember 2017 kl 10.48
De store internasjonale hotellvaremerkene som f.eks. Hilton, Holiday Inn, Sheraton og Marriott er fraværende i Oslo, og med noen få unntak også i de andre skandinaviske hovedstedene. Det skyldes delvis at hotelleierne her foretrekker å inngå leieavtaler, gjerne med minimumsleie, mens de internasjonale kjedene tradisjonelt ønsker managementavtaler. De internasjonale kjedene vil være langt mer interessert i å etablere seg her hvis de kunne jobbe gjennom et såkalt white label-driftsselskap. Det dukker nå opp stadig flere white label-selskaper, som inngår leieavtale med gårdeier og franchiseavtale med et hotellvaremerke. Mye tyder på at vi vil komme til å se mer av denne forretningsmodellen fremover. - De internasjonale kjedene kommer ikke inn pga. at forretningsmodellen i Norden er leieavtaler, som innebærer betydelig mer risiko for leietager/hotellkjeden. Denne risikoen har ikke de internasjonale kjedene vært villige til å ta i noen særlig grad (det finnes noen få unntak). Derfor er hele deres forretningssystem bygget opp rundt varemerkebygging, franchise- og managementavtaler, sier Geir Lundkvist
Saken fortsetter under annonsen
i hotellrådgivningsselskapet Hotelia. - Når det gjelder white label, er det en relativt ny og spennende løsning for oss i Norden, og som vi forventer kommer betydelig sterkere fremover. Da kan vi få flere internasjonale varemerker inn i markedet. Det er flere i Norge som opererer som såkalte white label-operatører, f.eks. Norlandia, Norwegian Hospitality Group og Haut Nordic. Det er også flere slike operatører i både Danmark og Sverige. Foreløpig har de norske operatørene kun franchise på de tradisjonelle nordiske brands, men vi forventer at de også etterhvert kommer til å ta franchise på internasjonale brands. - Det er ikke tvil om at det er behov for å få noen store, internasjonale hotellvaremerker inn i Oslo. Vi synes det er spennende at det kommer flere white label-selskaper og synes det er positivt med Norwegian Hospitality Group, Norlandia og de andre, sier Geir Lundkvist.
Saken fortsetter under annonsen
Vil åpne internasjonalt hotellvaremerke i Oslo Danske BC Hospitality Group driver bl.a. tre hoteller med internasjonale varemerker i København; AC by Marriott Bella Sky, Copenhagen Marriott Hotel og Crowne Plaza
Saken fortsetter under annonsen
, med tilsammen ca. 1700 rom. De eier selv Crowne Plaza. Alle tre drives på franchisekontrakter med de respektive hotellkjedenes varemerker. BC Hospitality Group ønsker nå å ekspandere, også til Norge og Sverige. De ønsker også å få Hilton tilbake til København, etter at Nordic Choice utmanøvrerte dem på Kastrup. - Vi arbeider nå aktivt med å finne egnede eiendommer for å åpne hoteller med internasjonale varemerker både i Oslo og Stockholm, sier Allan L. Agerholm, adm. dir. i BC Hospitality Group. Les hele artikkelen i desemberutgaven av HRR