Hotell

White label-operatører vil åpne norge for store, internasjonale hotellkjeder

Publisert Sist oppdatert
De store internasjonale hotellvaremerkene som f.eks. og er fraværende i Oslo, og med noen få unntak også i de andre skandinaviske hovedstedene. Det skyldes delvis at hotelleierne her foretrekker å inngå leieavtaler, gjerne med minimumsleie, mens de internasjonale kjedene tradisjonelt ønsker managementavtaler. De internasjonale kjedene vil være langt mer interessert i å etablere seg her hvis de kunne jobbe gjennom et såkalt white label-driftsselskap.Det dukker nå opp stadig flere white label-selskaper, som inngår leieavtale med gårdeier og franchiseavtale med et hotellvaremerke. Mye tyder på at vi vil komme til å se mer av denne forretningsmodellen fremover.- De internasjonale kjedene kommer ikke inn pga. at forretningsmodellen i Norden er leieavtaler, som innebærer betydelig mer risiko for leietager/hotellkjeden. Denne risikoen har ikke de internasjonale kjedene vært villige til å ta i noen særlig grad (det finnes noen få unntak). Derfor er hele deres forretningssystem bygget opp rundt varemerkebygging, franchise- og managementavtaler, sier i hotellrådgivningsselskapet .- Når det gjelder white label, er det en relativt ny og spennende løsning for oss i Norden, og som vi forventer kommer betydelig sterkere fremover. Da kan vi få flere internasjonale varemerker inn i markedet. Det er flere i Norge som opererer som såkalte white label-operatører, f.eks. og . Det er også flere slike operatører i både Danmark og Sverige. Foreløpig har de norske operatørene kun franchise på de tradisjonelle nordiske brands, men vi forventer at de også etterhvert kommer til å ta franchise på internasjonale brands.- Det er ikke tvil om at det er behov for å få noen store, internasjonale hotellvaremerker inn i Oslo. Vi synes det er spennende at det kommer flere white label-selskaper og synes det er positivt med Norwegian Hospitality Group, Norlandia og de andre, sier Geir Lundkvist.Danske driver bl.a. tre hoteller med internasjonale varemerker i København; og , med tilsammen ca. 1700 rom. De eier selv Crowne Plaza. Alle tre drives på franchisekontrakter med de respektive hotellkjedenes varemerker. BC Hospitality Group ønsker nå å ekspandere, også til Norge og Sverige. De ønsker også å få Hilton tilbake til København, etter at Nordic Choice utmanøvrerte dem på Kastrup.- Vi arbeider nå aktivt med å finne egnede eiendommer for å åpne hoteller med internasjonale varemerker både i Oslo og Stockholm, sier , adm. dir. i BC Hospitality Group.
Hilton, Holiday Inn, SheratonMarriottGeir LundkvistHoteliaNorlandia, Norwegian Hospitality GroupHaut NordicVil åpne internasjonalt hotellvaremerke i OsloBC Hospitality GroupAC by Marriott Bella Sky, Copenhagen Marriott HotelCrowne PlazaAllan L. AgerholmLes hele artikkelen i desemberutgaven av HRR

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS